HARD WORK WORK!

Jag har för tillfället mitt drömjobb, att jobba med kläder är något jag alltid velat göra. Att jobba på JC passar mig som handen i handsken nu när jag pluggar på gymnasiet. Det är kanske inte ett jobb jag vill stanna på hela livet men för tillfället känns det alldeles jätte rätt, jag trivs mer än bra med allt som mitt jobb på JC innebär. Mina arbetskollegor, kläderna, säljandet, allt är perfekt!

Kanske är några av er redan i full gång med att söka jobb? Ringer runt, lämnar ut CVn, you name it. Det är svårare för unga idag att hitta ett jobb, men det är långt ifrån omöjligt bara man ligger i.
För er som är mitt uppe i jobb sökandet för tillfället, kanske det känns det som en omöjlighet? Ni har ringt minst 10 stycken olika arbetsgivare, ni har lämnat ut över 20 stycken CV i olika butiker, caféer och restauranger. Allt detta utan framgång.. Men tro mig sålänge ni inte ger upp så kommer det förr eller senare komma ett samtal angående en arbetsintervju. Och när du väl sitter där så är det bara att köra all in för att imponera på arbetsgivaren, så här nedan följer några väl valda tips som du bör följa på din anställningsintervju, och jag garanterar att jobbet är ditt!
ENJOY!

1. Visa engagemang: berätta vad du vill i framtiden, hur du tänker att du ska utvecklas och vilka ambitioner du har. Berätta gärna om hur din karriär varit hittills och varför du valt att lämna tidigare jobb, om du nu haft ett.

2. Var en lagspelare: det är viktigt att du gillar att arbeta i team och att det då är gruppens bästa som gäller. Samtidigt måste du vara tydlig med att du kan arbeta självständigt också och att du kan driva egna projekt.

3. Var kreativ: förklara hur din kreativitet kommit till nytta i en viss situation, snarare än att beskriva dig i luddiga termer som en kreativ person.

4. Undvik att sväva iväg:
beskriv hellre en konkret situation, hur du förändrat eller åstadkommit något, än att tala allmänt.

5. Var mål- och resultatfokuserad: ifrågasätt vad din eventuellt kommande arbetsgivare har för förväntningar på dig om du får jobbet. I detta läge kan du passa på att berätta om något högt uppsatt mål eller resultat du uppnått tidigare.

6. Tänk på om det är en kvinna eller man som intervjuar dig: kvinnor tenderar att betona personliga egenskaper mer än män, så betona dina goda egenskaper om det är en kvinnlig arbetsgivare. Undersökningar visar även på att kvinnliga chefer letar efter följande egenskaper oftare än män: nyfiken, empatisk, klok och mogen.
Om intervjun genomförs av en man, bör du tänka på att han, i större utsträckning än kvinnliga chefer letar efter personer som är mål- och resultatfokuserade, analytiska och som orkar jobba mycket!


Hoppas ni blivit lite klokare av dessa tips och nu går ut och påbörjar sökandet efter ett jobb, om ni ännu inte gjort detta. Kom även ihåg att inte vara alltför kräsen. Det krävs att man börjar någonstans för att sedan arbeta sig uppåt. När man väl har fått ett första jobb då är man ute på marknaden vilket öppnar en hel del andra potentiella dörrar.
Lyck till nu! :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

din blogg är GRYM! keep it up!

2011-11-28 @ 22:09:14
Postat av: amanda

lät som väldigt bra saker att tänka på!

2011-11-28 @ 23:01:26
URL: http://attpussas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0